Het ontmoetings- en activiteitencentrum Prinsenhof heeft, zoals veel andere vrijwillige organisaties, een bijzonder jaar achter de rug. Toen de coronacrisis begon moest het Huis van de Wijk dicht en besloot het Grand Café maaltijden in de buurt te gaan bezorgen. 

Hierdoor zijn er nog meer mensen in de wijk bereikt. Nu het Grand Café weer geopend is, blijft het daarom nog steeds mogelijk om een maaltijd af te halen of te laten bezorgen. Maar het horecateam staat ook weer klaar om mensen te ontvangen. Schuif aan voor een heerlijke maaltijd en een feestje op de speciale thema-avonden. We spraken Richard, horecacoach bij OC Prinsenhof, over het afgelopen jaar en blikken positief vooruit.

‘We begonnen met 60 man en nu krijgt nog steeds zo’n 30 man per dag bezorg-/afhaalmaaltijden.’

Hoe is Ontmoetingscentrum Prinsenhof ontstaan en georganiseerd?

In 2006 opende Ontmoetingscentrum Prinsenhof (OC Prinsenhof) haar deuren. Het initiatief is voor en door bewoners van de Prinsessenflats ontstaan.

Richard: ‘Inmiddels zijn we een vrijwilligersorganisatie waar 80 vrijwilligers voor de mensen in de wijk klaarstaan. De vrijwilligers worden ondersteund door een professionele horecacoach, sociaal beheerder en een vrijwilligerscoach. Ook werken we veel samen met andere organisaties in Het Alexanderhof, zoals Pameijer, Optisport en Dock.’

Prinsenhof buitenkant

Wat deden jullie tijdens de coronacrisis?

Richard: ‘Toen de pandemie begon moest het Huis van de Wijk dicht en zijn we maaltijden in de buurt gaan bezorgen. We begonnen met 60 man en nu krijgt nog steeds zo’n 30 man per dag bezorg-/afhaalmaaltijden. Je zag dat steeds meer restaurants overgingen op bezorgen, waardoor het aantal bij ons afnam. Ook werden de maaltijden iets duurder.’

‘We willen echt iets extra’s voor de wijk doen. Zo hebben we laatst een presentje rondgebracht in de wijk (chocola, een bon van het zwembad, thee en een kaartje). Ook hebben we onlangs een scootmobiel puzzeltocht georganiseerd, waar 50 mensen aan meededen. Dit werd georganiseerd door onze vrijwilligers samen met studenten.’ 

‘We willen echt iets extra’s voor de wijk doen.’

Wat doen jullie normaliter? 

Richard: ‘We hebben een Grand Café waar mensen uit de buurt kunnen eten voor een klein bedrag. Voor de coronacrisis hadden we een menukaart en een daghap. En iedere vrijdag hadden we een thema-avond in het restaurant. Je kan hier chic eten voor weinig. Voor corona zaten we soms met wel 80 man op de vrijdagavond. Met kerst hebben we twaalf gangen gekookt. Dat was het eerste jaar en iedere kerst is dat nu een traditie.’ 

‘Voor corona zaten we soms met wel 80 man in het Grand Café op de vrijdagavond.’

Richard: ‘Naast het restaurant hebben we in het Huis van de Wijk ook allerlei andere activiteiten, zoals Engelse les, kleuren voor ouderen, schilderen, klaverjassen, tabletcursus, sjoelen en noem maar op. Er wordt van alles georganiseerd voor mensen die gezelligheid opzoeken en zich willen blijven ontwikkelen. Ook voor kinderen hebben we allerlei activiteiten voor bijvoorbeeld de feestdagen. Zoals met Koningsdag werken we samen met speeltuin Pietje Bell hier om de hoek.’

‘Er wordt van alles georganiseerd voor mensen die gezelligheid opzoeken en zich willen blijven ontwikkelen.’

Wat is jouw rol bij Prinsenhof?

Richard: ‘Als horecacoach run ik het Grand Café. De organisatie was op zoek naar een kok die verse gerechten kon koken. Via via kwam deze vraag bij mij terecht. Ik heb altijd op hoog niveau gekookt. Door mijn nekhernia moest ik het rustiger aan doen. Na mijn operatie zat ik een jaar thuis en toen kwam dit op mijn pad in 2017.’

‘De organisatie was op zoek naar een kok die verse gerechten kon koken.’ 

‘Ik heb de keuken inmiddels geprofessionaliseerd. Daarbij geef ik sturing aan de vrijwilligers in de keuken en zorg ik ervoor dat de bestellingen op tijd binnen zijn. Ook kook ik samen met vrijwilligers met de focus op verse maaltijden en toetjes. Er is nu een vrijwilliger die het heel leuk vindt om taarten te bakken, dus dat doe ik met haar. Een andere vrijwilliger help ik weer om een viergangenmenu samen te stellen.’

Richard Prinsenhof

Hoe komen jullie aan de ingrediënten?

Richard: ‘Door mijn goede contacten met leveranciers kunnen we verse producten vaak goedkoper inkopen. Toen ik begon heb ik hier een lunch georganiseerd voor alle leveranciers die ik kende, zodat ze ook zien waarvoor ze het doen.’

‘Door mijn goede contacten met leveranciers kunnen we verse producten vaak goedkoper inkopen.’

Van Shareaty krijgen we voornamelijk vlees (o.a. gehakt en kip), vis en ook steeds meer verse groentes. Shareaty hebben we leren kennen via het Leger des Heils. 

‘Van Shareaty krijgen we voornamelijk vlees (o.a. gehakt en kip), vis en ook steeds meer verse groentes.’

Wat is het mooiste moment dat je afgelopen jaar hebt meegemaakt?

Richard: ‘We registreren mensen die iets bestellen in een lijst. Maar er gaat wel eens iets fout als je met mensen werkt. Op een vrijdag hadden we voor 26 man gekookt. Een vaste gast stond er dit keer niet op. We zijn klaar met de bestellingen en ik zit inmiddels thuis. Op dat moment gaat de telefoon. Meneer zegt: ‘Waar blijft mijn eten?’ Ik: ‘O had u besteld?’ Ik had net Chinees gehaald, dus ik zeg: ‘Ik heb geen maaltijd meer, maar ik kan nog wel een babi pangang bij u afleveren.’ Dus deze heb ik naar die man gebracht. Hij straalde helemaal toen ik in zijn deuropening stond. Daar doe je het voor. Dit moment wordt nog steeds in de wandelgangen verteld, dat is wel mooi.’

‘Hij straalde helemaal toen ik in zijn deuropening stond. Daar doe je het voor.’

Wat zijn jullie doelen voor het komende jaar?

Richard: ‘We gaan het Grand Café weer draaien. Het restaurant is weer iedere dag open van 9.00 – 20.00 en van 17.00 – 20.00 kunnen mensen een warme maaltijd eten. We blijven ook bezorgen voor de mensen die slecht ter been zijn of een andere reden hebben om thuis te blijven. We hebben door corona veel mensen bereikt die ons nog niet kenden.’

‘We gaan het grand café weer draaien met iedere vrijdag een ander thema en live-muziek.’

‘Vanaf 1 juli zijn we echt een themarestaurant op de vrijdag met live-muziek. Bijvoorbeeld een Hollandse avond met het Chantiekoor en stamppot. Zo proberen we iedere keer iets leuks te verzinnen. Ook als Huis van de Wijk kijken we ernaar uit om de activiteiten weer op te starten.’

‘We hebben door Corona veel mensen bereikt die ons nog niet kenden.’