
Floriaan: “Ze noemen me al de nieuwe Soepman.”
12 juni 2026Met de feestelijke opening van onze nieuwe thuisbasis aan de Piekstraat op het voormalige Hunter Douglas terrein hebben we een belangrijke mijlpaal bereikt. In 2019 begonnen we als Rotterdams initiatief om voedselverspilling tegen te gaan en gezonde maaltijden toegankelijk te maken voor hen die het nodig hebben. Tijdens de opening op vrijdag 26 juni 2026 werd duidelijk dat we inmiddels uitgroeien tot een beweging die steeds meer mensen bereikt, ook buiten Rotterdam.
Vrijdag 26 juni openden gedeputeerde Mariëtte van Leeuwen (Provincie Zuid-Holland) en Inge den Outer, teammanager Gezondheid van de gemeente Rotterdam, officieel onze nieuwe locatie. Dat deden zij door twee kaarten van Rotterdam en Zuid-Holland te onthullen, waarop al onze afnemers zichtbaar zijn.
De kaarten laten zien welke voedselinitiatieven bij ons bestellen. Inmiddels leveren we voedsel aan 55 sociale voedselinitiatieven, acht scholen en drie sportverenigingen in Rotterdam. Daarnaast breiden we steeds verder uit in Zuid-Holland. In gemeenten als Zoetermeer, Spijkenisse en andere gemeenten voorzien we inmiddels negen sociale organisaties van gezond en betaalbaar voedsel.
Droom die werkelijkheid wordt
De nieuwe locatie betekent veel meer dan een vaste plek voor de komende jaren. Dankzij een eigen productiekeuken, ruime koel- en vriescapaciteit kunnen we voedseloverschotten beter verwerken, bewaren en distribueren. Daarmee zijn we klaar voor de volgende stap. Oprichter Berend Maten: “Op grote schaal goed voedsel redden, lukt alleen als je het kunt verwerken, bewaren en op tijd bij de juiste mensen krijgt. Een eigen productiekeuken en voldoende koel- en vriescapaciteit waren al jaren een wens. Nu die droom werkelijkheid is geworden, kunnen we meer voedsel redden voor mensen die het nodig hebben én ons werk uitbreiden buiten Rotterdam.”
Maatschappelijke beweging
Tijdens de opening werd niet alleen stilgestaan bij het nieuwe pand, maar vooral bij de maatschappelijke beweging die we samen met vrijwilligers, partners en sociale organisaties hebben opgebouwd.
Gedeputeerde Mariëtte van Leeuwen ziet daarin een belangrijke ontwikkeling: “De hele loods ademt daadkracht: voedsel redden, mensen helpen.” Volgens Van Leeuwen ligt juist in het tegengaan van voedselverspilling een enorme kans. “Wij kunnen als provincie van alles bedenken, maar zonder vrijwilligers en zonder mensen met ondernemerschap, zoals Berend, is het natuurlijk volstrekt onmogelijk om dit voor elkaar te krijgen. Ik ben superblij dat jullie hier een nieuw thuis hebben. Hier draait het om in de samenleving.”

Ook Inge den Outer, teammanager Gezondheid van de gemeente Rotterdam, benadrukte de rol die SharEaty speelt binnen het voedselsysteem. “Wij zien dat SharEaty een rol speelt bij het doorbreken van het voedselsysteem, waar aan de ene kant mensen tekort hebben aan gezond voedsel en aan de andere kant voedsel onterecht wordt weggegooid.”
Samen gezonde maaltijden mogelijk maken
Ook twee van onze afnemers vertelden tijdens de opening van onze nieuwe thuisbasis wat SharEaty in de praktijk voor hen betekent. Ton van der Legerstee van de Gaarkeuken Rotterdam: “Wij zijn goed in koken en mensen samenbrengen in onze restaurants. Elke avond komen er zo’n zestig mensen die anders alleen zouden zijn bij ons eten. Wij kopen onze ingrediënten in bij SharEaty en hopen daar dit jaar zo’n 65.000 maaltijden mee te kunnen bereiden.”


Nick van der Glas van Thuis in Charlois ziet dagelijks wat gered voedsel teweegbrengt: “Voor veel van onze vrijwilligers draait het om mensen samenbrengen door samen te koken. Dat ze tegelijkertijd voedselverspilling tegengaan, geeft extra motivatie. Er is zoveel goed voedsel beschikbaar. Wij proberen ervoor te zorgen dat het in de wijk terechtkomt.”
Op weg naar de volgende miljoen kilo
Sinds onze oprichting in 2019 hebben we ruim één miljoen kilo voedsel gered. Daarmee maakten we meer dan twee miljoen maaltijden mogelijk en bespaarden we bijna 2,7 miljoen kilo CO₂-uitstoot.
Met onze nieuwe locatie zijn we klaar voor de volgende stap. De ambitie is om door te groeien naar 500.000 kilo gered voedsel per jaar, zodat nog meer mensen in Rotterdam én Zuid-Holland toegang krijgen tot gezond en betaalbaar voedsel.
De opening van onze nieuwe thuisbasis was ook een mooi moment om stil te staan bij iedereen die de afgelopen jaren aan onze organisatie heeft meegebouwd. Vrijwilligers, partners, sociale organisaties, fondsen, gemeente Rotterdam en de Provincie Zuid-Holland: dankzij hun betrokkenheid groeit SharEaty echt uit tot een beweging waarin minder voedsel wordt verspild en steeds meer mensen kunnen rekenen op een gezonde maaltijd.











Heel Zuid-Holl






